Oblíbené prodejny :

Fotoantik Jech
Foto Škoda
Oehling
1024x768,
IE, Mozilla

Filtry ve fotografii




Všichni fotografičtí amatéři, kteří se delší dobu věnují fotografii, časem zatouží dát svým výtvorům něco navíc, a začnou se pídit jak na to. Velice silným nástrojem jsou fotografické filtry. Některé změní realitu, jiné ji dokreslí a dodají to, co filmový materiál není schopen zaznamenat vzhledem ke svým vlastnostem. Na této stránce se budu věnovat těm nejčasrěji používaným filtrům v běžné amatérské praxi.




Nejpoužívanější filtry


Ultra violet (UV) filtr byl hojně používán především v černobílé fotografii a velmi často jao tzv. prachovka- někteří jej mívali nasazen pořád jako ochranu vstupní čočky proti prachu. Jeho účelem je chránit proti UV záření především u moře a ve vyšších nadmořských výškách, kde zvýšená hladina UV mohla ovlivnit TTL měření ve fotoaparátu

Skylight filtr se využívá v barevné fotografii na odstranění namodralého nádechu například na sněhu, a opět ve vyšších nadmořských výškách. Je ale také schopen částečně eliminovat za určitých podmínek vzdálený opar v přírodě, který díky namodralému lomu světla třeba na horách mění nádech pozadí ke studeným odstínům. Opět jej někteří fotografové používají jako prachovku, trvale nasazený na objektivu.

Konverzní filtry jsou používány ke konverzi posunutého světelného spektra. Například při fotografování v umělém žárovkovém osvětlení na běžný film je výsledná fotografie celá zbarvená do oranžova. Tento posun lze odstranit modrým konverzním filtrem, který má pochopitelně různé hustoty, při čemž silnější využijeme při běžných žárovkách, které jsou červenější, a slabší při halogenovém osvětlení, které je blíže k bílému světlu, než běžné žárovky. Pokud budeme fotografovat na film určený pro umělé osvětlení, bude nutné pro denní, či bleskové světlo použít opačný konverzní filtr, protože jinak by byly záběry namodralé.

Oteplující (Warm tone) filtry jsou opět používány jako filtry, posunující výsledné spektrum k teplejším tónům. Vhodné jsou na horách, na jaře a v počasí, kdy výsledný obraz přírody má spíše studený výraz. V horském prostředí je vynikající kombinací oteplující polarizační filtr, nikoliv oteplující filtr společně s polarizačním na sobě - dva filtry nasazené na sobě při použití kratších ohnisek objektivu (již u 28 a 35mm) způsobí nepříjemnou vinětaci- viz ukázka na stránce Fotografování přírody.

Porarizační filtry jsou snad nejdůležitějším filtrem krajinářů, s velmi širokým polem možností použití. V zásadě jde o neviditelnou mřížku, která propouští světlo pouze v jedné rovině vlnění. Stejně se chová světlo odražené od nekovových předmětů, které se šíří vlněním také pouze v jedné rovině. Tím je způsobeno, že postavením polarizačního filtru do cesty takovému světlu mřížkou kolmo k rovině tohoto vlnění, toto odražené světlo odstraníme. Takto lze odstranit odlesky od hladiny vody, odlesky od spadaného listí na podzim a tak zvýraznit sytost barev, odstranit "prasátka" od oken, při fotografování v akváriu odlesky od předního skla a podobně. Další oblastí je odstranění dálkového oparu v přírodě, protože ten je způsoben opět lomem světla v mikroskopických kapénkách vody, čímž opět dosáhneme větší sytosti barev vzdálených hor, při čemž použitím oteplujícícho polarizačního filtru ještě upravíme namodralé podání těchto barev. Další oblastí je úprava modré, již polarizované barvy nebe, kterou lze polarizačním filtrem rapidně ztmavit, čímž dojde ke zvýraznění oblak.

Šedé neutrální filtry jsou používány k prodloužení expozice, beze změny světelného spektra. Taktéž při použití citlivého filmu a požadavku na co nejmenší clonové číslo kvůli nutnosti minimální hloubky ostrosti za slunečného počasí, je šedý neutrální filtr nutný. Velmi často je využíván v přírodě k prodloužení expozice například při fotografování vody (tzv. dlouhá voda). Na malých vodopádcích dokáže čas 4 - 6 sek. způsobit velice krásný efekt, kdy voda vypadá jako poskládaná sčesaná vata. Tyto filtry jsou k dispozici ve filtryčních faktorech 2x, 4x, a 6x.

Přechodové filtry jsou vyráběny v provedení light a soft, tzn. s tvrdým a měkčím přechodem, a většinou ve dvou hustotách (např. G1 soft, G2 soft). Jejich použití je také velmi žádané. Většinou se používají pro stmavení horní části fotografie s nebem, kdy ve spodní části je tmavý objekt, kdy na výsledné fotografii by bylo bledé nebe a tmavý spodek. Použitím například šedého přechodového filtru na horní část fotografie dojde ke kontrastovému vyvážení záběru a tím ke spolehlivějšímu změření expozice. Při použití těchto filtrů se postupuje dvěma způsoby: 1. Změření expozice bez filtru, její zablokování a poté nasazení filtru a samotné expozici, což způsobí dramatické ztmavení oblohy. 2. Měření expozice již s nasazeným filtrem, což celkově přizpůsobí expozici zmírněním kontrastů a výsledná fotografie je přirozenější. Přechodové filtry se vyrábí mimo šedých taky v mnoha barvách, jako například Mauve, který zbarví oblohu do odstínů, vyskytujících se v jhižních mořích, Tabákové, která zbarví polovinu fotografie do červenohnědého odstínu a mnoho dalších.
Trikové filtry jsou určeny, jak název vypovídá, k trikovým záběrům, a vzhledem k jejich omezenému použití nepředpokládám, že si je amatér bude pořizovat. Nejčastěji se můžeme setkat s filtry Star4, Star6 a Star8 (hvězdiškové), které na světelných bodech vytvoří čtyžm šesti a osmi ramenné hvězdičky. Dále jsou to pak filtry změkčující na tonální změkčení záběru (mlha), filtry s půlenou čočkou (dvě různé ohniska) a mnoho dalších, jejich cena rozhodně neodpovídá amatérskému využití.



Kreativní filtry COKIN




Běžně se filtry vyrábí v kovových obroučkách se závitem na objektiv. Pokud ale máme více objektivů, je nutností kupovat každý filtr vícekrát s různými závity. Tento problém odpadá u filtrů COKIN, které se zkládají z adaptéru, což je kroužek se závitem do objektivu, dále z držáku filtrů, který se nasazuje na adaptér, a z čtvercových filtrů, které se zasunují do držáku, ve kterém je lze libovolně kombinovat bez rizika vinětace. Tyto filtry se vyrábí ve třech řadách, a to řada "A", která je určena na objektivy s menším průměrem. Tyto filtry bych moc nedoporučoval. Další je řada "P" (profi), která je vhodná na všechny běžně používané průměry objektivů, a lze ji doporučit pro všechny amatéry. Další řadou je "X", která je nejdražší a největší, a je určena zvláště pro objektivy s hodně velkými průměry. Protože filtry Cokin jsou opravdu tou nejlepší volbou pro kreativní fotografii, a vyrábí se stovky druhů, připravili jsme pro Vás seznam těchto filtrů.





ADAPTÉRY P - PROFI SERIE
Kód Popispřibližná cena na internetu Kód Popispřibližná cena na internetu
P44848mm 345,--P44949mm 345,--
P45252mm 345,--P45555mm 345,--
P45858mm 345,--P46262mm 345,--
P46767mm 345,--P47272mm 345,--
P47777mm 345,--P48282mm 345,--
P483HASSELBLAD 1115,--P459CANON Zoom 35/70290,--
P484HASSELBLAD CF 1240,--P4866bodový univerzální adapter930,--



FILTRY PROFI SERIE
Kód Popis přibližná cena na internetu Kód Popis přibližná cena na internetu
P001Pro Čb fotografii žlutý 545,--P002Pro Čb fotografii oranžový 545,--
P003Pro Čb fotografii červený 545,--P004Pro Čb fotografii zelený 545,--
P005Sepia 545,--P006Žlutozelený 545,--
P020Modrý 80 A 545,--P021Modrý 80 B 545,--
P022Modrý 80 C 545,--P023Modrý 82 A 545,--
P024Modrý 82 B 545,--P025Modrý 82 C 545,--
P026Oteplující 81 A 545,--P027Oteplující 81 B 545,--
P028Oteplující 81 C 545,--P029Konverzní oranžový 85 A 545,--
P030Konverzní oranžový 85 B 545,--P035Oteplující 81 D 545,--
P031Konverzní oranžový 85 C 545,--P036FLW 545,--
P037Oteplující 81 EF 545,--P040Difraktor COSMOS 1310,--
P041Difraktor UNIVERS 1310,--P042Difraktor GALAXY 1310,--
P045Sepialight 690,--P046FLD 690,--
P047GOLD 690,--P050CYAN 690,--
P055STAR 16 800,--P056STAR 8 800,--
P057STAR 4 800,--P058STAR 2 800,--
P059Změkčené hvězdičky - SOFTSTAR 935,--P060CENTRSPOT bezbarvý 1 610,--
P061CENTRSPOT bezbarvý 2 610,--P062SENTRSPOT šedý 1 610,--
P063CENTRSPOT šedý 2 610,--P064CENTRSPOT fialový 610,--
P065CENTRSPOT zelený 610,--P066CENTRSPOT oranžový 610,--
P067CENTRSPOT modrý 610,--P068CENTRSPOT červený 610,--
P070CENTRSPOT WA bezbarvý 1 610,--P071CENTRSPOT WA bezbarvý 2 610,--
P072CENTRSPOT WA šedý 1 610,--P073CENTRSPOT WA šedý 2 610,--
P074CENTRSPOT WA fialový 610,--P075CENTRSPOT WA zelený 610,--
P076CENTRSPOT WA oranžévý 610,--P077CENTRSPOT WA modrý 610,--
P078CENTRSPOT WA červený 610,--P082Barevný změkčovač - COLORDIFFUSER265,--
P083Změkčovač - DIFFUSER 1 610,--P084Změkčovač - DIFFUSER 2 610,--
P085Změkčovač - DIFFUSER 3 610,--P086Pastel 1 675,--
P087Pastel 2 675,--P091Sny - DREAMS 1 1410,--
P092Sny - DREAMS 2 1410,--P093Sny - DREAMS 3 1410,--
P101Předsádková čočka - CLOSE-UP +1 720,--P102Předsádková čočka - CLOSE-UP +2 720,--
P103Předsádková čočka - CLOSE-UP +3 720,--P111Rozostřovací SPLIT-FIELD +1 690,--
P112Rozostřovací SPLIT-FIELD +2 690,--P113Rozostřovací SPLIT-FIELD +3 690,--
P120Půlený barevný GRADUÁL šedý G1 775,--P121Půlený barevný GRADUÁL šedý G2 775,--
P121LPůlený barevný GRADUÁL šedý G2 - light /světlý775,--P121SPůlený barevný GRADUÁL šedý G2 - soft / měký 775,--
P121FPůlený barevný GRADUÁL šedý G2 - full / plný 775,--P122Půlený barevný GRADUAL modrý B1 775,--
P123Půlený barevný GRADUÁL modrý B2 775,--P123LPůlený barevný GRADUALmodrý B2 - light/světlý 775,--
P123SPůlený barevný GRADUAL modrý B2 - soft/měký 775,--P123FPůlený barevný GRADUAL modrý B2 - full/plný 775,--
P124Půlený barevný GRADUAL tabák 1 755,--P125Půlený barevný GRADUAL tabák 2 775,--
P125LPůlený barevný GRADUAL tabák 2 - light/světlý 775,--P125SPůlený barevný GRADUAL tabák 2 - soft/měký 775,--
P125FPůlený barevný GRADUAL tabák 2 - full/plný 775,--P126Půlený barevný GRADUAL mauve M1 775,--
P127Půlený barevný GRADUAL mauve M2 775,--P128Půlený barevný GRADUAL růžový P1 775,--
P129Půlený barevný GRADUAL růžový P2 775,--P130Půlený barevný GRADUAL emerald E1 775,--
P131Půlený barevný GRADUAL emerald E2 775,--P132Půlený barevný GRADUAL žlutý Y1 775,--
P133Půlený barevný GRADUAL žlutý Y2 775,--P138Půlený barevný GRADUAL FLW 775,--
P139Půlený barevný GRADUAL FLD 775,--P140CENTER SPOT oválný bílý 515,--
P141CENTER SPOT oválný černý 515,--P142Bílá síť 1 - jemný 515,--
P143Černá síť 1 - jemný 515,--P144Bílá síť 2 střední 515,--
P145Černá síť 2 střední 515,--P148Svatební filtr 1 bilý 515,--
P149Svatební filtr 1 černý 515,--P150Půlený barevný GRADUAL mlžný 1 515,--
P151Půlený barevný GRADUAL mlžný 2 815,--P152Šedý ND 2x 545,--
P153Šedý ND 4x 545,--P154Šedý ND 8x 545,--
P160Lineární polarizační filtr 1430,--P161POLACOLOR červený 1505,--
P162POLACOLOR modrý 1505,--P163POLACOLOR žlutý 1505,--
P164Cirkulární polarizační filtr 2660,--P165Polarizační redhancer / oteplující 1825,--
P170VARICOLOR červený/zelený 1590,--P171VARICOLOR červený/modrý 1590,--
P172VARICOLOR růžový/oranžový 1590,--P173VARICOLORVARICOLOR modrý/žlutý 1590,--
P174Polarizační BLUE/LIME 1505,--P185Radial zoom 640,--
P186Centrální déšť- RAINSPOT 820,--P188Softspot změkčující 820,--
P189Centrální slunce - SUNSPOT 820,--P194Držák želatinových filtrů 380,--
P195Duha - RAINBOW 1 800,--P196Duha - RAINBOW 2 800,--
P197Podvečer - SUNSET 1 920,--P198Podvečer - SUNSET 2 920,--
P201Vícenásobný - MULTI-IMAGE 5x 1265,--P202Vícenásobný - MULTI-IMAGE 7x 1265,--
P203Vícenásobný - MULTI-IMAGE 13x 1265,--P204Vícenásobný - MULTI-IMAGE 25x 1265,--
P209MULTI PARALLEL 1475,--P216Rychlost - SPEED 1345,--
P217Super rychlost - SUPER SPEED 1475,--P219PRISMA 2640,--
P230SKYLIGHT 495,--P231UV-FILTR 495,--
P232SKYLIGHT 1B 495,--P340Kreativní masky 760,--
P342Dvojitá maska -double mask 1 760,--P342Dvojitá maska double mask 2 760,--
P346Dvojitá expozice 290,--P375Kreativní filtry 1483,--
P376Základní filtr -basicfiltr 775,--P397Pre - sheped frames 1005,--
P660Půlený barevný Gradual fluo žlutý 1 760,--P661Půlený barevný Gradual fluo žlutý 2 760,--
P662Půlený baravný Gradual fluo oranž 1 760,--P663Půlený barevný Gradual fluo oranž 2 760,--
P664Půlený barevný Gradual fluo červený 1 760,--P665Půlený barevný Gradual fluo červený 2 760,--
P666Půlený barevný Gradual fluo modrý 1 760,--P667Půlený barevný Gradual fluo modrý 2 760,--
P668Půlený barevný Gradual fluo mauve 1 760,--P669Půlený barevný Gradual fluo maune 2 760,--
P670Půlený barevný Gradual fluo pink 1 760,--P671Půlený barevný Gradual fluo pink 2 760,--
P672Barevný centerspot 2 pink /lila/modrý 760,--P673Barevný centerspot 2 žlutý /pink/lila/+B38760,--
P674Barevný centerspot 2 modrý/žlutý 760,--P694Měkké slunce - SUNSOFT 630,--
P695Champage 630,--P696Softwarm - změkčující, oteplující 695,--
P820Difuser light - lehce rozptýlený 680,--P830Difuser 1 680,--
P840Difuser 2 680,--P850Difuser 3 680,--



PŘÍSLUŠENSTVÍ P - PROFI SERIE
Kód Popis přibližná cena na internetuKód Popis přibližná cena na internetu
P249AP adapter 365,--P250Držák filtrů serie P525,--
P252Ochranná krytka držáku filtrů 120,--P253Ochranná krytka adaptačního kroužku na objektivu125,--
P255Sluneční clona MODULAR HOOD 310,--P305Prázdný box na 10 filtrů 560,--
P307Skládací prázdný box pro 85 ks filtrů 825,--P308Spojovací kroužek + držák 810,--


Pozor ! Ceny jsou pouze orientační a neustále se mění.


Uvedený seznam má posloužit jako přehled možností, jak dospět za přijatelnou cenu ke kreativní fotografii, protože v tomto systému postačí zakoupit pouze jeden, či dva adaptéry, podle průměrů objektivů, které máme, jeden držák filtrů, a poté si vybírat jednotlivé filtry. Tento systém vyjde při větším počtu filtrů jednoznačně levněji, než běžné kruhové filtry, použitelné vždy pouze na jeden průměr objektivu. Další výhodou filtrů Cokin je možnost libovolného otáčení filtrů, a jejich posunování v držáku, což u přechodových filtrů značně zvyšuje nezávislost fotografa. U kruhových filtrů bylo nutné přizpůsobit kompozici podle filtru, to znamená komponovat záběr například s oblohou v polovině, což zde odpadá. Nutno říci, že u filtrů Cokin je třeba dávat na samotné filtry větší pozor, protože nejsou skleněné, a snáze se poškrábou.