Multigradační proces s barevnou hlavou
Protože již (předpokládám) máme barevnou hlavu na zvětšováku, proč bychom nezkusili také zabrousit do černobílé fotografie, která nám nyní díky multigradačním papírům (s proměnlivou gradací) poskytuje netušené možnosti, které vedou k nádherným fotografiím, které s klasickou černobílou nejdou srovnávat. Vzhledem k tomu, že máme barevnou hlavu, lze tuto použít za využití filtrů M a Y, a není nutné utrácet za drahou multigradační hlavu, či za přídavné multigradační filtry.
Na této stránce bych se ještě zmínil o dalším možném využití barevné hlavy u zvětšováku, a sice pro multigradační fotografie. Sám jsem se nadělal hodně černobílých fotografií, a mnozí mi jistě dají za pravdu v tom, že ne vždy jsou všechny snímky na filmu stejně kontrastní, a i možnost měnit papíry různých stupňů mnohdy moc nepomůže. Proto jsem velice přivítal multigradační papíry, protože vidět černobílé fotky na dobře zpracované multigradaci je opravdu zážitek !!! U těchto papírů lze měnit gradaci (tvrdost odstínů) přidáváním barevných filtrů, a to žlutých a purpurových, které lze kombinovat. Tyto filtry se vkládají do "šuplíku" v černobílé hlavě. Purpurové filtry gradaci zvyšují, žluté snižují.
Pro tento
proces je jinak určena speciální multigradační hlava, která je podobná hlavě barevné, avšak
obsahuje jenom filtry "Y" a "M". Proč ale kupovat další hlavu, když nače barevná má vestavěné
filtrace, které potřebujeme. Původní
multigradační filtry určené do šuplíku pod černobílou hlavu, se zkládají z jednotlivých filtrů
různých stupňů sytosti červené a žluté barvy. Proto lze využít barevnou hlavu, a její filtry
M a Y, jejimichž vhodnými kombinacemi docílíme jednotlivých stupňů 0 - 5, používaných v
černobílém multigradačním procesu. Níže vidíte tabulku pro kombinace barevných
filtrů M a Y v závislosti na použitých multigradačních papírech. Uvádím zde tabulky filtrací
pro papíry Kodak Polymax RC, Agfa Multicontrast Premium, Ilford Multigrade a Fomaspeed variant
III.
Fotopapír | Kodak Polymax RC | Agfa Multicontrast Premium | Ilford Multigrade IV | Fomaspeed variant III
| ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
gradace | Y | M | Y | M | Y | M | Y | M |
00 | - | - | - | - | 105 | 0 | - | - |
0 | 90 | 10 | 90 | 05 | 80 | 10 | 60 | 0 |
1 | 75 | 20 | 75 | 5 | 60 | 20 | 30 | 0 |
2 | 50 | 40 | 50 | 25 | 40 | 45 | 0 | 10 |
3 | 25 | 60 | 35 | 50 | 20 | 60 | 0 | 30 |
4 | 15 | 75 | 20 | 65 | 10 | 75 | 0 | 100 |
5 | 00 | 200 | 00 | 200 | 00 | 200 | 0 | 180 |
Osobně mohu říci, že jsou oblasti fotografie, kde se daleko více, než
barvy, hodí černobílá fotografie, protože barva ruší. Jedná se hlavně o umělecký akt a portrét.
Zde, pokud se nám jedná umělecký prožitek z linií aktu, a ne o erotický prožitek jako u stylu
fotografa aktů pana Bláhy známého z kalendářů, je černobílá daleko vhodnější, protože odpadají
rušivé barvy v pozadí a rušivé odchylky v barevnosti pokožky modelu a další rušivé vlivy. Stejně
tak u uměleckého portrétu, kdy výsledkem má být umělecký dojem, a ne portrét konkrétní osoby.
V těchto oblastech přinesl multigradační proces mnoho dobrého, protože černobílou fotografii
posunul o hodně dopředu ke kvalitě, ale taky k možnosti odstínového experimentování.